Elk groot bedrijf heeft een aanzienlijke instroom van nieuwe medewerkers. Hoe kan je de integratie van deze nieuwe mensen binnen het bedrijf een duwtje geven? Door hen een bestaand netwerk aan te bieden, wordt de integratie vergemakkelijkt en geef je hen een startpunt voor de uitbouw van een eigen netwerk.
Nieuwkomers moeten hun weg nog vinden in het bedrijf. Een netwerk vanaf nul opbouwen kost veel tijd en energie. Zeker in een groot bedrijf ligt dit niet voor de hand. Een goede manier is om nieuwe werkkrachten een bestaand netwerk aan te bieden, bijvoorbeeld via peters en meters. Belangrijk is ook om hen de kunst van het netwerken aan te leren om hun eigen netwerk uit te bouwen.
Kennis geven en krijgen
Het doel van netwerken is anderen helpen en door anderen geholpen worden volgens het principe van de wederkerigheid, dat kan zowel op privé- als op zakelijk vlak voorkomen. De netwerkhouding die ik promoot is deze waarbij je ‘gratis geeft’. Dat betekent dat je je inleeft en afvraagt wat de ander nu nodig heeft en hem helpt in de mate van het mogelijke. In de zakenwereld gaat het vaak om uitwisselen van informatie en contacten. Hoe meer je dit doet, hoe groter de kans dat je op jouw beurt geholpen zal worden. Om dit nog aan te moedigen kan je de persoon die jou helpt, laten weten wat je met zijn informatie gaat doen of gedaan hebt. Daarvoor heb ik de term ‘gratis geven en betalend bedanken’ bedacht (© Sabine Tobback), al komt er geen geld aan te pas. Zo verhoog je de kans dat hij zich morgen opnieuw voor je gaat inzetten. Net zoals bij relaties met vrienden gaat het erom je netwerk op te bouwen en te onderhouden.
"Tel je zegeningen, niet je kruisen. Tel je vrienden, niet je vijanden."
Stap per stap uitbreiden
Contacten leggen binnen je bedrijf, intern netwerken, kan overal: op de parking, op de trap, in de koffiehoek, aan de lunch. Leer via collega’s andere medewerkers kennen of breng zelf als ‘connector’ mensen met elkaar in contact. Daarnaast kunnen enkele handige tips je netwerk snel vergroten. Neem deel aan multifunctionele stuurgroepen of geef je op als vrijwilliger om de familiedag of het Sinterklaasfeest te organiseren, een artikel te schrijven voor de interne nieuwsbrief of een post in te dienen voor de bedrijfsblog… Al deze kleine stappen zorgen ervoor dat je in contact komt met collega’s buiten je eigen team. Ook door gebruik te maken van de door het werk betaalde lidmaatschap aan een sportclub of professionele vereniging kan je intern en extern netwerk duurzaam uitbreiden. – Maar hoe begin je eraan wanneer je je extern netwerk wil uitbreiden?
2 minuten samen in de lift
Stel dat je in de lift staat met iemand waarmee je contact wil leggen, wat zeg je dan? Hoe stel je je voor in een halve minuut tot maximaal 2 minuten? Dat noemen we de elevator pitch, die kan je perfect voorbereiden. Een handige kapstok is alvast om eerst de persoon te groeten, dan te zeggen wie je bent, voor welk departement je werkt en dan zeggen wat jij daar precies doet (niet wat je bent). En dan alleen nog inoefenen voor de spiegel of jezelf filmen tot het goed zit. Deze korte voorstelling van jezelf komt ook van pas op seminaries, recepties, als je een presentatie geeft … kortom telkens je nieuwe mensen leert kennen en je jezelf en je bedrijf kort wil voorstellen.
Perfect voorbereid
Ga je naar een seminarie of receptie, dan kan je je daar perfect op voorbereiden. Wie zal er zijn: misschien krijg je inzage in de deelnemerslijst? Wie ken je en wie wil je ontmoeten? Je kan deze mensen vooraf online opzoeken. Stel jezelf een doel voor die dag of avond: waarom ben ik hier en welk resultaat wil ik bereiken. Wie kan geïnteresseerd zijn in mijn expertise? En over wiens expertise wil ik meer weten? Hou visitekaartjes, gsm en balpen bij de hand. Ook een lijstje opstellen van mogelijke onderwerpen is handig. Daardoor hoef je het niet over het koetjes en kalfjes te hebben en hou je het gesprek levendig en interessant.