Deze week zag ik voor de zoveelste keer de film “Pretty Woman” met Julia Roberts en Richard Gere.
Een sprookjesverhaal op zijn Hollywoods met de ridder op het witte paard die zijn schone redt. Doordat ik de film natuurlijk kende, liet dit me toe op een andere manier naar het verhaal te kijken.
Ik zag hoe Julia vaardigheden aangeleerd kreeg zoals het zich kleden als een dame, het onderscheiden van de verschillende vorken, het praten als een dame, hoe zich te gedragen tijdens een zakendiner. Op haar beurt leerde ze ook Richard met een auto met een versnellingsbak rijden, met blote voeten in het gras wandelen, ‘street food’ te eten. Maar daar bleef het niet bij.
Ze leerden elkaar niet enkel vaardigheden aan maar hielpen elkaar ook vanuit andere invals-hoeken waar te nemen. Julia hielp Richard door het dieper bevragen van “Waarom hij op die
manier zaken deed ?” na te denken over niet “Wat hij deed” maar “Hoe hij het deed” en vooral “Hoe hij is” ? Ze spiegelde hem door zijn antwoorden terug te koppelen, hem te beluisteren met de oprechte nieuwsgierigheid van een beginneling waardoor hij niet de noodzaak voelde zich te verdedigen. Zodra je verdedigingsmechanisme en afweerreacties wegvallen krijg je dieper inzicht
over de gedachten die achter jouw handelen zitten verscholen.
Vanuit deze inzichten in hun huidig handelen hebben ze beide een transformatieproces op gang gebracht bij zichzelf maar ook bij anderen. Zo helpt Julia haar collega-kamergenote ‘De Luca’ te geloven in zichzelf en in plaats van afbrekende gedachten als ‘ik ben niks waard, ik ben maar een
h…’ opbouwende gedachten te hebben die haar in staat stellen om te kiezen voor een opleiding als schoonheidsspecialiste met het geld dat ze van Julia krijgt.
En meteen zag ik de drie “loops” of cirkels van leren voor mij zich afspelen- letterlijk dan op mijn scherm.
Bij het horen van het woord leren denken de meeste van ons enkel aan het verwerven van een set technieken (een soort van transactie). Slechts enkelen beseffen dat de obstakels die zij vandaag ondervinden verbonden zijn met wie ze zijn (hun wezen) en nood hebben aan een transformatie
in plaats van een transactie.
- Bij single loop leren bezit je een set van nieuwe vaardigheden, technieken en bekwaamheden
die je in staat stellen verbeteringen aan te brengen en die je in je dagelijkse omgeving weet toe te passen alsook op welke momenten en met welk resultaat. - Bij double loop leren heb je een duidelijk inzicht in jouw onderliggende gedachten en de
patronen die aan jouw denken en jouw gedrag ten grondslag liggen, zodat je in staat bent om keuzes te maken en morgen effectief gedrag en handelen in te zetten. - Triple loop leren : Vanuit een doortastend inzicht van de oorzaak van uw gedrag ben je een
transformatieproces gestart wat inhoudt dat je weet hoe je een verandering in uw referentiekader kan aanbrengen, een verschuiving in de manier of de context waarop je jezelf ziet.
welke gedachten komen dan spontaan bij je op? “Weer een opleiding? Wat nu weer ? Ik ben wie ik ben!” of “Ik hoop dat ik daar kan ontdekken hoe ik X of Y kan aanpakken?” Ik krijg soms van deelnemers op het einde feedback ‘amai, dat had ik niet verwacht’ of ‘dat ik het vandaag over dit ging hebben dat had ik niet kunnen dromen’ waarmee ze aangeven dat ze verder gegaan zijn dan enkel het krijgen van een transactie, in de vorm van technieken. Je eigen ingesteldheid bepaalt voor een groot stuk met welke snelheid er in de opleiding kan gewerkt worden, hoe snel er kan geschakeld worden en op welk niveau er kan ingestapt worden.
Dus denk eraan als je de volgende keer naar een opleiding mag gaan even stil te staan bij jezelf en je gedachten te onderzoeken.
Fijne werkdag,
Sabine Tobback
PS : Vul hier je contactgegevens in voor onze gratis tips rond persoonlijke ontwikkeling