Executive Leadership Coaching & Training
  Leeroplossingen op maat
  • Home
    • Voor wie
  • Coaching
    • KernTalenten
    • Wanneer coachen
    • Wat mag je verwachten
    • Aanpak
    • Coachings in een uniek kader
  • Leeroplossingen
    • Onze 4D aanpak
    • Uw resultaten
    • UNIEK: Teambuilding in Val Thorens
  • Outplacement
  • Blog
  • Wie is Sabine
  • Out of office: de succesformule voor harde werkers
  • hardwerkenindicator
  • Boost je carriere word een doelgerichte netwerker in 7 stappen
  • Getuigenissen
  • Media
  • Certificaties
  • Contact
  • Home FR

Managers dienen hun medewerkers veel meer in de watten te leggen

12/1/2020

0 Comments

 
Foto
1 op 4 werkers gaat tegen zijn zin naar het werk lees ik in een studie.
1 op 4 dat is heel wat misnoegde, ontevreden, ongemotiveerde medewerkers met risico op uitloop, verlies van inzet, productiviteit en effectiviteit. Onderzoek heeft uitgewezen dat ongemotiveerd personeel jaarlijks zo’n 15 miljard euro zou kosten. Dat is een hoop geld dat op een andere manier beter is besteed. Langs de andere kant hoor ik veel van mijn klanten klagen dat ze zo moeilijk de juiste profielen vinden.

Lijkt het dan niet logisch dat je de medewerkers die jij aan boord hebt kunnen halen, in de watten legt? 
​

​Veel factoren liggen aan de oorzaak voor onvrede. Toch zijn sfeer en groepsgevoel cruciale factoren die managers te veel verwaarlozen of minimaliseren. Je werk doen is één zaak. Je werk goed doen is een tweede maar je werk graag doen zorgt voor de plakfactor waardoor je mensen verbindt aan jou, je bedrijf, aan elkaar en aan hun job.

Graydon bracht cijfers uit waaruit blijkt dat er 10.000 faillissementen waren in 2019 vooral in de horeca en bouw. Hoe komt het dat de ene horecazaak bloeit en de andere overkop gaat? Ook hier zijn er talrijke factoren die succes of falen bepalen. Personeel vinden en houden is een bottleneck voor veel bedrijven. Wees eens eerlijk als je zelf kelner bent, kies je toch voor die zaak waar je én loon naar inzet krijgt én waar je je goed voelt, nee? We weten allemaal dat geld alleen niet gelukkig maakt. 

Eén van mijn klanten is een bedrijf dat consultants plaats bij klanten. De laatste jaren hebben ze een enorme groei gekend op alle gebied: aantal projecten, klanten, verbreding van diensten, andere sectoren, internationaliseren, aantal consultants, kantoren, managementwissels enz. Het bedrijf gaat door een heuse transformatie. De vorige directie en oprichters geven het roer door. Eén van de oprichters is een natuurlijk leider, een échte verbinder, hij is charismatisch, empathisch, zeer mensgericht, heeft flair en uitstraling. Zijn aanwezigheid vult meteen de harten van iedereen. Deze plakfactor heeft ervoor gezorgd dat er zoveel medewerkers voor hen kozen ook al konden ze misschien meer verdienen in andere bedrijven. Begrijp me niet verkeerd zijn stijl heeft ook zijn aandachtspunten zoals te veel vrijheid geven, conflict vermijdend leiderschap, afwezigheid van structuur en het ontstaan van silo’s tussen de verschillende departementen.
​
Het nieuwe management bekijkt het veel rationeler, analytischer en zakelijker. Zo kreeg ik de vraag of het nog wel nodig is om iedereen naar een opleiding basiscommunicatie te sturen? Of moet dit soort opleidingen geopend worden door management (dit kost tijd). Ja dit kost tijd en ja dit is niet factureerbaar naar je eindklant. Maar in een tijdperk waar men vecht voor het binnenhalen en behouden van talent, ga je je kostbaarste bezit je sociaal kapitaal dienen te verzorgen of je bent ze kwijt. Ze voelen dat de sfeer verandert, er wordt minder “fun” op het menu gezet, het wordt zakelijker, afstandelijker en uiteindelijk vertrekken ze. De eerste “senioren” beginnen te vertrekken en dit is een zeer gevaarlijke hefboom die aangaat. 
Als manager kan je niet alle successen meten en vastleggen in harde kwantificeerbare cijfers. Managers dienen te leren managen door een gezonde combinatie te maken van ratio EN intuïtie/gevoel. Vertrouw erop dat als je vandaag een minuut geeft aan je mensen (die niet onmiddellijk opbrengt), dat je morgen de vruchten zal mogen plukken van je investering. Mensen zijn geen robots.

Managers moeten beseffen dat er meer kapers op de kust zijn die interesse hebben in hun talentvolle medewerkers. 65 procent van de werknemers is al benaderd door een concurrent om job kansen te bespreken. Niet al die mensen gaan meteen weg natuurlijk. Maar wanneer je benaderd wordt, ga je wel de balans opmaken en kijken wat er nog meer is. De opkomst van de sociale media maakt dat medewerkers veel sneller weet krijgen van opportuniteiten. De connecties op LinkedIn nemen exponentieel toe.

Wat is je goed voelen op het werk eigenlijk?

​Ik deed vorige maand een mini-onderzoek bij deelnemers van mijn nieuwe workshop: “De succesformule voor harde werkers”. Hun antwoorden:
  1. er heerst een goeie sfeer
  2. ik voel me welkom (ik word verwacht, ik heb een telefoon, PC, bureau)
  3. mijn management kent mij (spreekt me met mijn naam aan)
  4. er wordt tijd genomen voor mij
  5. ik krijg aandacht
  6. ik kan mijn verhaal doen
  7. er wordt naar mij geluisterd
  8. ik word vertrouwd en mag beslissingen nemen in een afgesproken kader
  9. mijn manager vraagt naar mijn input en feedback
  10. ik krijg het gevoel van speciaal te zijn en uniek
  11. ik word geapprecieerd
  12. ik mag opleidingen volgen
  13. ik krijg uitdagingen en afwisseling
  14. ik mag fouten maken
  15. ik krijg steun
  16. ik voel dat ik groei en mezelf ontwikkel
  17. ik heb fijne collega’s met wie ik graag samenwerk
  18. er is plaats voor “fun”
  19. ik kan mezelf zijn
  20. Ik mag autonoom mijn dag indelen
  21. er is flexibiliteit
 
Met dit lijstje heb je al een kapstok om je medewerkers “in de watten te leggen” en ze vooral te behouden.
  • Wil je als leidinggevende hierop werken en zoek je hulp om hierin te groeien?
  • Vind je het lastig om op je gevoel af te gaan?
  • Ben je eerder zakelijk, analytisch en rationeel ingesteld en wil je je mensgerichte kant ontwikkelen?
Contacteer me dan voor een vrijblijvend gesprek: sabine@sabinetobback.be
Samen maken we werk om jouw intuïtieve, gevoelsmatige of emotionele intelligentie te gaan voeden.
0 Comments
    Tweets by @sabinetobback

    Mon blog est écrit en Néerlandais, changez votre langue ici en-dessous

    My blog is in Dutch, feel free to change your language here below

    Categories

    All
    Coaching
    Communicatie
    Emotionele Intelligentie
    Feedback Geven
    Leiding Geven
    Leren
    Motivatie
    Netwerken
    Tijd

    Sabine Tobback

    Facilitator/Coach/Trainer whose passion is people: their personality, cultural
    values and communication style. Each person is unique.  It's all about YOU !

    Archives

    March 2022
    January 2022
    May 2021
    March 2021
    January 2021
    October 2020
    September 2020
    July 2020
    April 2020
    March 2020
    January 2020
    October 2019
    April 2019
    February 2019
    January 2019
    December 2018
    October 2018
    September 2018
    June 2018
    April 2018
    February 2018
    January 2018
    December 2017
    October 2017
    September 2017
    June 2017
    May 2017
    April 2017
    March 2017
    February 2017
    January 2017
    December 2016
    November 2016
    October 2016
    September 2016
    July 2016
    June 2016
    May 2016
    April 2016
    March 2016
    February 2016
    January 2016
    December 2015
    October 2015
    September 2015
    August 2015
    July 2015
    May 2015
    April 2015
    March 2015
    February 2015
    January 2015
    December 2014
    November 2014
    October 2014
    September 2014
    August 2014
    July 2014
    June 2014
    May 2014
    April 2014
    March 2014
    February 2014
    January 2014

Copyright 2021 Sabine Tobback
Privacy Policy
Photos used under Creative Commons from W J (Bill) Harrison, International Information Program (IIP), Luigi Mengato, Tjook, Belzie, nutritionaldoublethink, Sean MacEntee, Brett Jordan, Belgapixel's, NEC Corporation of America, Wanna Be Creative, nociveglia, DonkeyHotey, symphony of love, One Way Stock, Brett Jordan, Klean Denmark, Celestine Chua, lundyd