De leidinggevende probeerde zijn team tot proactief handelen aan te zetten, zelfsturender te werken, zelf problemen herkennen en oplossen. Met de meesten in zijn team boekte hij aardig resultaat (zeker met een meer coachende leiderschapsstijl van zijn kant) maar met die ene was het trekken en sleuren, zoals hij het zelf benoemde in zijn email. De medewerker in kwestie liet zich te pas en onpas ontvallen dat hij daar niet werd voor betaald, er zelf geen cent beter zou van worden, dat hij daar niet voor aangenomen was, dat hij de taak van leidinggevende toch niet erbij ging nemen etc… enfin je kent het wel. Je hebt het misschien ook al wel gehoord. Zet je mensen aan tot doordenken in plaats van nadenken ! Wat bedoel ik daarmee? Nadenken doen we allemaal, gemakkelijk, spontaan en automatisch. Daarbij komen we dan tot besluiten die volgens ons logisch zijn want ze ontstaan in ons hoofd waar tal van gedachten en ideeën zodanig vast gebeiteld zitten dat we ze ook niet meer horen. Daarbij gaan we er ook vanuit dat bij anderen hetzelfde denken gebeurt met dezelfde logica en dezelfde resultaten. Tegen iemand, die als resultaat van zijn nadenken zegt “ik word daar geen cent beter van”, zeggen dat hij het zo niet moet bekijken is olie op het vuur gooien want hij bekijkt dit ZO wel en voor hem is dat nu éénmaal LOGISCH. Je gaat daarmee enkel met hem in discussie geraken. Wat dan wel ? 1. Stel in plaats daarvan enkele vragen die de medewerker zullen aanzetten tot DOORDENKEN in plaats van nadenken, zoals : Wat brengt je tot deze uitspraak ? Wat gebeurt er in je hoofd ? Wat hoor je jezelf zeggen ? Wat is het denken dat aan je uitspraak ten grondslag liggen ?Wat wil je daarmee zeggen ? Welke uitgangspunten heb je dat je dit zegt ? Welke resultaten heeft deze kijk op de zaak voor jou opgeleverd ? Zijn dat de resultaten die je ook had gewild? Waar wil je daarmee naartoe ? Wat is je echte bezorgdheid ? Wat is je zorg precies ? 2. Benoemen wat je voelt dat er bij de ander speelt en dit terugkoppelen als jouw gevoel Ik voel een zekere (berusting, opgeven, zelfbescherming…) in wat je zegt. Hoe is het gebeurd dat je er zo over denkt ? 3. Humor inzetten (afhankelijk van de persoonlijkheid - moet je stijl zijn anders niet doen) Wauw het gaat bij jou dus over centen he ! en dan een stilte inbouwen 4. Kleine woorden gebruiken zoals : En ? Dus ? Wat nog? Daarbuiten ? Nog iets ? 5. Zwart/wit maken of uitvergroten: dus alleen geld kan je overtuigen om zelfsturender te werken ? Zonder geld geen zelfsturing, juist ? Dit zijn maar enkele technieken die mensen tot doordenken KUNNEN AANZETTEN. Besef wel dat er soms ook andere zorgen zijn die achter de boodschap schuilen en die persoon misschien zelf nog niet kent. Dus luister goed naar wat vooral niet wordt gezegd (maar daar heb ik het een volgende keer over). |
0 Comments
|
Mon blog est écrit en Néerlandais, changez votre langue ici en-dessous
My blog is in Dutch, feel free to change your language here below Categories
All
Sabine TobbackFacilitator/Coach/Trainer whose passion is people: their personality, cultural Archives
March 2022
|