Executive Leadership Coaching & Training
  Leeroplossingen op maat
  • Home
    • Voor wie
  • Coaching
    • KernTalenten
    • Wanneer coachen
    • Wat mag je verwachten
    • Aanpak
    • Coachings in een uniek kader
  • Leeroplossingen
    • Onze 4D aanpak
    • Uw resultaten
    • UNIEK: Teambuilding in Val Thorens
  • Outplacement
  • Blog
  • Wie is Sabine
  • Out of office: de succesformule voor harde werkers
  • hardwerkenindicator
  • Boost je carriere word een doelgerichte netwerker in 7 stappen
  • Getuigenissen
  • Media
  • Certificaties
  • Contact
  • Home FR

5 tips om je te helpen door te denken in plaats van na te denken ?

29/4/2014

0 Comments

 
Picture



Deze week kreeg ik een email van een deelnemer van het Leading Like a Coach Traject.  De man in kwestie was aardig gefrustreerd en op het einde van zijn Latijn naar aanleiding van het aanhoudend negatief gedrag van een medewerker in zijn team. 

De leidinggevende probeerde zijn team tot proactief handelen aan te zetten, zelfsturender te werken, zelf problemen herkennen en oplossen. Met de meesten in zijn team boekte hij aardig resultaat (zeker met een meer coachende leiderschapsstijl van zijn kant) maar met die ene was het trekken en sleuren, zoals hij het zelf benoemde in zijn email. De medewerker in kwestie liet zich te pas en onpas ontvallen dat hij daar niet werd voor betaald, er zelf geen cent beter zou van worden, dat hij daar niet voor aangenomen was, dat hij de taak van leidinggevende toch niet erbij ging nemen etc… enfin je kent het wel.  Je hebt het misschien ook al wel gehoord.

Zet je mensen aan tot doordenken in plaats van nadenken !

Wat bedoel ik daarmee?  Nadenken doen we allemaal, gemakkelijk, spontaan en automatisch.  Daarbij komen we dan tot besluiten die volgens ons logisch zijn want ze ontstaan in ons hoofd waar tal van gedachten en ideeën zodanig vast gebeiteld zitten dat we ze ook niet meer horen.  Daarbij gaan we er ook vanuit dat bij anderen hetzelfde denken gebeurt met dezelfde logica en dezelfde resultaten.

Tegen iemand, die als resultaat van zijn nadenken zegt “ik word daar geen cent beter van”, zeggen dat hij het zo niet moet bekijken is olie op het vuur gooien want hij bekijkt dit ZO wel en voor hem is dat nu éénmaal LOGISCH.  Je gaat daarmee enkel met hem in discussie geraken.

Wat dan wel ?

1.  Stel in plaats daarvan enkele vragen die de medewerker zullen aanzetten tot DOORDENKEN in plaats van nadenken, zoals :
Wat brengt je tot deze uitspraak ? Wat gebeurt er in je hoofd ? Wat hoor je jezelf zeggen ?
Wat is het denken dat aan je uitspraak ten grondslag liggen ?Wat wil je daarmee zeggen ? Welke uitgangspunten heb je dat je dit zegt ?
Welke resultaten heeft deze kijk op de zaak voor jou opgeleverd ? Zijn dat de resultaten die je ook had gewild?
Waar wil je daarmee naartoe ? Wat is je echte bezorgdheid ? Wat is je zorg precies ?

2. Benoemen wat je voelt dat er bij de ander speelt en dit terugkoppelen als jouw gevoel
Ik voel een zekere (berusting, opgeven, zelfbescherming…) in wat je zegt.  Hoe is het gebeurd dat je er zo over denkt ?

3. Humor inzetten (afhankelijk van de persoonlijkheid - moet je stijl zijn anders niet doen)
Wauw het gaat bij jou dus over centen he ! en dan een stilte inbouwen

4. Kleine woorden gebruiken zoals :
En ? Dus ? Wat nog? Daarbuiten ? Nog iets ?

5. Zwart/wit maken of uitvergroten:
dus alleen geld kan je overtuigen om zelfsturender te werken ?

Zonder geld geen zelfsturing, juist  ?

Dit zijn maar enkele technieken die mensen tot doordenken KUNNEN AANZETTEN.  Besef wel dat er soms ook andere zorgen zijn die achter de boodschap schuilen en die persoon misschien zelf nog niet kent. Dus luister goed naar wat vooral niet wordt gezegd (maar daar heb ik het een volgende keer over).


0 Comments
    Tweets by @sabinetobback

    Mon blog est écrit en Néerlandais, changez votre langue ici en-dessous

    My blog is in Dutch, feel free to change your language here below

    Categories

    All
    Coaching
    Communicatie
    Emotionele Intelligentie
    Feedback Geven
    Leiding Geven
    Leren
    Motivatie
    Netwerken
    Tijd

    Sabine Tobback

    Facilitator/Coach/Trainer whose passion is people: their personality, cultural
    values and communication style. Each person is unique.  It's all about YOU !

    Archives

    March 2022
    January 2022
    May 2021
    March 2021
    January 2021
    October 2020
    September 2020
    July 2020
    April 2020
    March 2020
    January 2020
    October 2019
    April 2019
    February 2019
    January 2019
    December 2018
    October 2018
    September 2018
    June 2018
    April 2018
    February 2018
    January 2018
    December 2017
    October 2017
    September 2017
    June 2017
    May 2017
    April 2017
    March 2017
    February 2017
    January 2017
    December 2016
    November 2016
    October 2016
    September 2016
    July 2016
    June 2016
    May 2016
    April 2016
    March 2016
    February 2016
    January 2016
    December 2015
    October 2015
    September 2015
    August 2015
    July 2015
    May 2015
    April 2015
    March 2015
    February 2015
    January 2015
    December 2014
    November 2014
    October 2014
    September 2014
    August 2014
    July 2014
    June 2014
    May 2014
    April 2014
    March 2014
    February 2014
    January 2014

Copyright 2021 Sabine Tobback
Privacy Policy
Photos used under Creative Commons from W J (Bill) Harrison, International Information Program (IIP), Luigi Mengato, Tjook, Belzie, nutritionaldoublethink, Sean MacEntee, Brett Jordan, Belgapixel's, NEC Corporation of America, Wanna Be Creative, nociveglia, DonkeyHotey, symphony of love, One Way Stock, Brett Jordan, Klean Denmark, Celestine Chua, lundyd