Executive Leadership Coaching & Training
  Leeroplossingen op maat
  • Home
    • Voor wie
  • Coaching
    • KernTalenten
    • Wanneer coachen
    • Wat mag je verwachten
    • Aanpak
    • Coachings in een uniek kader
  • Leeroplossingen
    • Onze 4D aanpak
    • Uw resultaten
    • UNIEK: Teambuilding in Val Thorens
  • Outplacement
  • Blog
  • Wie is Sabine
  • Out of office: de succesformule voor harde werkers
  • hardwerkenindicator
  • Boost je carriere word een doelgerichte netwerker in 7 stappen
  • Getuigenissen
  • Media
  • Certificaties
  • Contact
  • Home FR

Hoe overtuig je iemand die niet wil overtuigd worden?

24/7/2015

1 Comment

 
Picture
Ik had vandaag een lastige klant in een open opleiding rond People Management vaardigheden (ja écht een lastige klant). De man was in de laatste fase van zijn carrière naar een opleiding gestuurd met de boodschap dat het dringend tijd werd dat hij People Management skills zou gaan inzetten want dat zijn autoritaire stijl “passé” was. Je zou zeggen een duidelijke en scherpe boodschap waar misschien sommige al genoeg aan zouden hebben om meteen een boek aan te schaffen rond People Management. Maar voor de man in kwestie was de boodschap in dovemans oren gekomen. Op zijn 59 jarige leeftijd dacht hij er niet meer aan om …, met zijn dienstenstaat en al zijn verwezenlijkingen, trouwens dat ze hem dan afdanken he dan heeft hij nog een mooi potje. Hij liet dit om 9.00u ’s morgens al meteen weten en zei ook letterlijk “Madammeke maak u niet moe ik ben hier omdat ik moet maar ge gaat mij niet veranderen en ik wil ook niks bijleren dus op uw vraag wat verwacht ik? dat ge me gerust laat.” De toon was gezet. Ik bedankte hem voor zijn eerlijkheid, zei dat ik hem inderdaad niet kon veranderen ook niet wou veranderen en nodigde hem uit om toch positief aanwezig te blijven en mee te denken zei het hypothetisch rond het thema. Ik vroeg hem of ik hem dan als een soort observator mocht inzetten en daar fleurde hij al meteen van op. Oké, de kar leek gekeerd, de weerstand ging liggen maar ik had hem nog niet overtuigd.

De hele dag zat ik daar zelf mee in mijn maag. Ik probeerde een paar dingetjes uit maar niks raakte hem. Ik begon te beseffen dat hoe meer ik probeerde met tal van voorbeelden, anekdotes, winsten dat je als manager kan oogsten, hoe meer hij ging indommelen bij wijze van spreken. De groep kreeg er ook stilletjes aan genoeg van, voelde ik aan.

Bij de namiddagpauze kreeg ik opeens een bedenking vanuit mijn coaching opleiding waar we altijd in twee richtingen werken wat iemand te winnen heeft en wat iemand te verliezen heeft (de towards en de away voor de kenners). Het was inderdaad de laatste poging alles of niks: Ik had nog een 1.5 u.


Ik schreef op een flipchart:

1.Wat is de macht van de manager?
de groep gaf aan aanwerven, ontslaan, promotie geven, instructies geven, beslissen, evalueren, belonen, promoten, verplaatsen, opleiden, begeleiden, feedback geven, ontwikkelen, motiveren enz.


Dan schreef ik de volgende vraag op:

2.Welke macht heeft een medewerker om zijn baas te kelderen?
Het werd stil. Ik liet de stilte effe inwerken en nodigde ze uit om in kleine groepjes met deze vraag aan de slag te gaan en zoveel mogelijk antwoorden te vinden.
Het resultaat was verbluffend. Ik citeer:

“Als je je baas weg wilt krijgen, dan moet je er vooral voor zorgen dat hij zijn resultaten niet kan behalen. Je gebruikt daarvoor alle middelen van de organisatie die het besturen van de organisatie zo moeilijk mogelijk maakt. Je creëert misverstanden. Je maakt gebruik van de lange en onduidelijke communicatiekanalen – en stromen. Je vertraagt de uitvoering van een besluit door publiekelijk akkoord te gaan en nadien te gaan procastineren waarbij je alle mogelijke excuses gebruikt (onduidelijke processen, systemen die traag werken, mensen die niet opleveren, producten die niet de juiste kwaliteit hebben). Je brengt zoveel mogelijk bezwaren in. Je lanceert “roddels” en start een lastercampagne. Je start een anti-fan club die je steunt in je acties: je zet je netwerk in en vooral de sleutelpersonen (syndicaten, vertrouwenspersoon, zijn eigen collega’s die hem ook niet af kunnen die worden nu je beste vrienden). Je demotiveert de hele afdeling door op de opinie in te spelen. Je zorgt dat er “goeie” mensen hierdoor vertrekken of hun overplaatsing vragen. Je stelt je op als slachtoffer zodat je niet beschikbaar bent door bijvoorbeeld regelmatig ziek te vallen. Je legt documenten op de “verkeerde” plaats, je laat documenten slingeren aan kopieerapparaten. Je haalt belangrijke meetings uit zijn agenda. Je informeert hem niet meer (of maar half) en nadien toon je het document dat je gestuurd had (op zijn bureau gelegd). Je frustreert je baas door te laat te starten aan een opdracht, te “vertragen”, verkeerd te beginnen of zelfs niet te beginnen. Je vraagt hem 1001 vragen tot hij er gek van wordt.”

Enfin, je voelt ze waren goed op dreef gekomen.

Na het oplijsten hiervan, nam ik even afstand van de flipchart, liet ze terug tot rust komen zodat ze uit het proces stapten en wachtte op een momentum. En toen zei iemand uit de groep: “En dat zijn de andere redenen waarom we als manager een People Manager moeten worden want anders worden we zelf gekelderd want ze doen het écht niet omdat wij hun baas zijn hé dat is nu wel duidelijk.”

Ik kon wel een gat in de lucht springen (innerlijk dan) als ik zag dat het mijn “lastige klant” raakte. Zijn lichaamstaal sprak boekdelen de “eureka” stond te lezen in zijn ogen.
Het spijtige was dat het daarmee ook 16.30u was en tijd om af te ronden.
Om iemand te overtuigen kan je naast wat ze erbij te winnen hebben, ook eens nagaan wat ze te verliezen hebben door het niet te doen. Soms is wat ze te verliezen hebben nog meer een “eyeopener” dan wat ze te winnen hebben.
1 Comment

Moeder waarom werken wij ?

20/7/2015

0 Comments

 
Picture
De een houdt van zijn job,
de ander sleept er zich naartoe.

Wat is de magische formule om je te beschermen tegen dat groot monster dat blijkbaar meer en meer slachtoffers maakt:

BURN OUT


In een eerdere blog liet ik je al kennismaken met de behoeftepiramide van Maslow want hij die de motivatie van iemand kent en daar juist leert op inspelen kan zijn prestaties beïnvloeden.

Vandaag wil ik je bewust maken van de drie universele, aangeboren en dus fundamentele behoeften van het menselijk ras. Deze zijn:
Autonomie:   

Verbondenheid:

Competenties
:
zelf je werk kunnen regelen, controle hebben over je inzet, je gedrag, begrijpen wat je doet
ergens bijhoren, geliefd worden

vaardigheden, kennisdomeinen, wijsheden, bekwaamheden

De universiteit van Gent toonde recent aan dat hoe meer je autonoom, verbonden en competent bent hoe meer men autonoom gemotiveerd is, hoe meer er bevlogenheid ontstaat voor zijn werk en hoe minder het monster je zal opeten!

En hoe autonoom ben jij in je dagelijks werk?
Wat heb je onlangs nog gedaan om je competenties up-to-date te houden? Hoeveel geef jij van jezelf bloot aan je collega’s? Kennen ze jou wel? Vertrouwen ze jou? Geef je om elkaar?


En als leidinggevende laat je je medewerkers genoeg los, delegeer je genoeg, maak je échte verbinding met mensen waarbij je oprecht geïnteresseerd bent in hen en jezelf ook kwetsbaar durft op te stellen? Hoeveel tijd geef je ze om hun ontwikkeling te onderhouden op alle gebied? Spreek je authentiek met elkaar of naast elkaar?

Hang deze toverformule op je kantoor en zet het op de agenda van de volgende team meeting 
Autonomie x Verbondenheid x Competenties =
Weg met Burn out!
0 Comments

Maak jij tijd om te  Ont- moeten ?

5/7/2015

0 Comments

 
Door te ont-moeten maak je tijd voor nieuwe ontmoetingen.
De vakantie komt dichterbij... Ik kijk er wel naar uit want voor mij is vakantie de periode om te ONT-MOETEN, ja het moet dan even niet meer, het kan misschien wel en misschien ook niet. Het woord vakantie komt van vacuüm pikte ik ergens op en dat klonk goed.  "Ja, zo zou het moeten zijn, dacht ik." Oei, ik spreek weer in termen van moeten...

Op vakantie ga je in een vacuüm en maak je je hoofd leeg. 

Maar dat lukt me niet zo goed.  Ik kan mijn hoofd niet zomaar leegmaken.  Ik heb daar altijd moeite mee, ik blijf geconnecteerd zoals dat heet (waarschijnlijk ook doordat ik mijn mails blijf lezen natuurlijk...) Voor mij duurt het even voordat ik mijn hoofd leeg krijg.  Het voelt eerder zoals je een ballon langzaam zou aflaten en luchtbel per luchtbel de ballon kleiner wordt.
Hoe voelt dat voor jou?

Ik ben altijd zo jaloers op mijn vriendin die op 30 juni de schoolpoort dichtslaat in de mobilhome stapt waar haar gezin al helemaal in vakantiestemming zit te wachten en om 15.30u zetten ze koers uit naar de ring van Brussel die hen dan naar "La Douce France" brengt... zalig toch.  
Ter vergelijking ik stop met de laatste training en heb dan nog minstens 3 dagen administratief werk met opvolgmails, gesprekken en vooral die administratie... oh ik mag er niet aan denken want dan begint mijn hoofd te draaien en voel ik zo mijn energie zakken.  Al wat administratie is, is voor mij een enorme energievreter.  Ik sta nog liever 5 dagen voor groepen (wat ook enorm slopend is laat ik eerlijk zijn en niet op lange termijn aan te raden) dan 5 dagen mails, offertes, facturen, verslagen en dergelijke te behandelen.  Je eigen energiegevers en energievreters kennen is een zoektocht en ik ben er soms nog niet helemaal uit. 

De laatste twee maanden had ik het geluk om voor een jonge en dynamische organisatie workshops te begeleiden rond "Wellbeing" en wat me vooral opviel is hoezeer we allemaal te kampen hebben met een juiste balans vinden tussen werk en privé, tussen kind en man, tussen familie en vrienden, tussen me-time en we-time of no-time... stop hier zet ik mijn trainer pet terug op :

Tijd vind je niet ! Tijd moet je maken! En dat betekent dat we keuzes moeten maken en daar de gevolgen van aanvaarden. Prioriteiten stellen in alles wat we doen want de tijd is beperkt.  24uur per dag niet meer niet minder en dat is voor iedereen gelijk!

Dat betekent dat ik vanaf 15 juli 24uur per dag heb om langzaam te ONT-MOETEN en wie weet wie ontmoet ik zo misschien nog als mijn hoofd leeg is en ik terug met een open blik de wereld kan ontdekken.
Wat ga jij doen om te ont-moeten en open te staan voor nieuwe ontmoetingen ?
0 Comments
    Tweets by @sabinetobback

    Mon blog est écrit en Néerlandais, changez votre langue ici en-dessous

    My blog is in Dutch, feel free to change your language here below

    Categories

    All
    Coaching
    Communicatie
    Emotionele Intelligentie
    Feedback Geven
    Leiding Geven
    Leren
    Motivatie
    Netwerken
    Tijd

    Sabine Tobback

    Facilitator/Coach/Trainer whose passion is people: their personality, cultural
    values and communication style. Each person is unique.  It's all about YOU !

    Archives

    March 2022
    January 2022
    May 2021
    March 2021
    January 2021
    October 2020
    September 2020
    July 2020
    April 2020
    March 2020
    January 2020
    October 2019
    April 2019
    February 2019
    January 2019
    December 2018
    October 2018
    September 2018
    June 2018
    April 2018
    February 2018
    January 2018
    December 2017
    October 2017
    September 2017
    June 2017
    May 2017
    April 2017
    March 2017
    February 2017
    January 2017
    December 2016
    November 2016
    October 2016
    September 2016
    July 2016
    June 2016
    May 2016
    April 2016
    March 2016
    February 2016
    January 2016
    December 2015
    October 2015
    September 2015
    August 2015
    July 2015
    May 2015
    April 2015
    March 2015
    February 2015
    January 2015
    December 2014
    November 2014
    October 2014
    September 2014
    August 2014
    July 2014
    June 2014
    May 2014
    April 2014
    March 2014
    February 2014
    January 2014

Copyright 2021 Sabine Tobback
Privacy Policy
Photos used under Creative Commons from W J (Bill) Harrison, International Information Program (IIP), Luigi Mengato, Tjook, Belzie, nutritionaldoublethink, Sean MacEntee, Brett Jordan, Belgapixel's, NEC Corporation of America, Wanna Be Creative, nociveglia, DonkeyHotey, symphony of love, One Way Stock, Brett Jordan, Klean Denmark, Celestine Chua, lundyd