Executive Leadership Coaching & Training
  Leeroplossingen op maat
  • Home
    • Voor wie
  • Coaching
    • KernTalenten
    • Wanneer coachen
    • Wat mag je verwachten
    • Aanpak
    • Coachings in een uniek kader
  • Leeroplossingen
    • Onze 4D aanpak
    • Uw resultaten
    • UNIEK: Teambuilding in Val Thorens
  • Outplacement
  • Blog
  • Wie is Sabine
  • Out of office: de succesformule voor harde werkers
  • hardwerkenindicator
  • Boost je carriere word een doelgerichte netwerker in 7 stappen
  • Getuigenissen
  • Media
  • Certificaties
  • Contact
  • Home FR

Hoe overtuig je iemand die niet wil overtuigd worden?

24/7/2015

1 Comment

 
Picture
Ik had vandaag een lastige klant in een open opleiding rond People Management vaardigheden (ja écht een lastige klant). De man was in de laatste fase van zijn carrière naar een opleiding gestuurd met de boodschap dat het dringend tijd werd dat hij People Management skills zou gaan inzetten want dat zijn autoritaire stijl “passé” was. Je zou zeggen een duidelijke en scherpe boodschap waar misschien sommige al genoeg aan zouden hebben om meteen een boek aan te schaffen rond People Management. Maar voor de man in kwestie was de boodschap in dovemans oren gekomen. Op zijn 59 jarige leeftijd dacht hij er niet meer aan om …, met zijn dienstenstaat en al zijn verwezenlijkingen, trouwens dat ze hem dan afdanken he dan heeft hij nog een mooi potje. Hij liet dit om 9.00u ’s morgens al meteen weten en zei ook letterlijk “Madammeke maak u niet moe ik ben hier omdat ik moet maar ge gaat mij niet veranderen en ik wil ook niks bijleren dus op uw vraag wat verwacht ik? dat ge me gerust laat.” De toon was gezet. Ik bedankte hem voor zijn eerlijkheid, zei dat ik hem inderdaad niet kon veranderen ook niet wou veranderen en nodigde hem uit om toch positief aanwezig te blijven en mee te denken zei het hypothetisch rond het thema. Ik vroeg hem of ik hem dan als een soort observator mocht inzetten en daar fleurde hij al meteen van op. Oké, de kar leek gekeerd, de weerstand ging liggen maar ik had hem nog niet overtuigd.

De hele dag zat ik daar zelf mee in mijn maag. Ik probeerde een paar dingetjes uit maar niks raakte hem. Ik begon te beseffen dat hoe meer ik probeerde met tal van voorbeelden, anekdotes, winsten dat je als manager kan oogsten, hoe meer hij ging indommelen bij wijze van spreken. De groep kreeg er ook stilletjes aan genoeg van, voelde ik aan.

Bij de namiddagpauze kreeg ik opeens een bedenking vanuit mijn coaching opleiding waar we altijd in twee richtingen werken wat iemand te winnen heeft en wat iemand te verliezen heeft (de towards en de away voor de kenners). Het was inderdaad de laatste poging alles of niks: Ik had nog een 1.5 u.


Ik schreef op een flipchart:

1.Wat is de macht van de manager?
de groep gaf aan aanwerven, ontslaan, promotie geven, instructies geven, beslissen, evalueren, belonen, promoten, verplaatsen, opleiden, begeleiden, feedback geven, ontwikkelen, motiveren enz.


Dan schreef ik de volgende vraag op:

2.Welke macht heeft een medewerker om zijn baas te kelderen?
Het werd stil. Ik liet de stilte effe inwerken en nodigde ze uit om in kleine groepjes met deze vraag aan de slag te gaan en zoveel mogelijk antwoorden te vinden.
Het resultaat was verbluffend. Ik citeer:

“Als je je baas weg wilt krijgen, dan moet je er vooral voor zorgen dat hij zijn resultaten niet kan behalen. Je gebruikt daarvoor alle middelen van de organisatie die het besturen van de organisatie zo moeilijk mogelijk maakt. Je creëert misverstanden. Je maakt gebruik van de lange en onduidelijke communicatiekanalen – en stromen. Je vertraagt de uitvoering van een besluit door publiekelijk akkoord te gaan en nadien te gaan procastineren waarbij je alle mogelijke excuses gebruikt (onduidelijke processen, systemen die traag werken, mensen die niet opleveren, producten die niet de juiste kwaliteit hebben). Je brengt zoveel mogelijk bezwaren in. Je lanceert “roddels” en start een lastercampagne. Je start een anti-fan club die je steunt in je acties: je zet je netwerk in en vooral de sleutelpersonen (syndicaten, vertrouwenspersoon, zijn eigen collega’s die hem ook niet af kunnen die worden nu je beste vrienden). Je demotiveert de hele afdeling door op de opinie in te spelen. Je zorgt dat er “goeie” mensen hierdoor vertrekken of hun overplaatsing vragen. Je stelt je op als slachtoffer zodat je niet beschikbaar bent door bijvoorbeeld regelmatig ziek te vallen. Je legt documenten op de “verkeerde” plaats, je laat documenten slingeren aan kopieerapparaten. Je haalt belangrijke meetings uit zijn agenda. Je informeert hem niet meer (of maar half) en nadien toon je het document dat je gestuurd had (op zijn bureau gelegd). Je frustreert je baas door te laat te starten aan een opdracht, te “vertragen”, verkeerd te beginnen of zelfs niet te beginnen. Je vraagt hem 1001 vragen tot hij er gek van wordt.”

Enfin, je voelt ze waren goed op dreef gekomen.

Na het oplijsten hiervan, nam ik even afstand van de flipchart, liet ze terug tot rust komen zodat ze uit het proces stapten en wachtte op een momentum. En toen zei iemand uit de groep: “En dat zijn de andere redenen waarom we als manager een People Manager moeten worden want anders worden we zelf gekelderd want ze doen het écht niet omdat wij hun baas zijn hé dat is nu wel duidelijk.”

Ik kon wel een gat in de lucht springen (innerlijk dan) als ik zag dat het mijn “lastige klant” raakte. Zijn lichaamstaal sprak boekdelen de “eureka” stond te lezen in zijn ogen.
Het spijtige was dat het daarmee ook 16.30u was en tijd om af te ronden.
Om iemand te overtuigen kan je naast wat ze erbij te winnen hebben, ook eens nagaan wat ze te verliezen hebben door het niet te doen. Soms is wat ze te verliezen hebben nog meer een “eyeopener” dan wat ze te winnen hebben.
1 Comment
els moeyaert
21/8/2015 08:37:39 am

Mooi artikel Sabine!

Reply

Your comment will be posted after it is approved.


Leave a Reply.

    Tweets by @sabinetobback

    Mon blog est écrit en Néerlandais, changez votre langue ici en-dessous

    My blog is in Dutch, feel free to change your language here below

    Categories

    All
    Coaching
    Communicatie
    Emotionele Intelligentie
    Feedback Geven
    Leiding Geven
    Leren
    Motivatie
    Netwerken
    Tijd

    Sabine Tobback

    Facilitator/Coach/Trainer whose passion is people: their personality, cultural
    values and communication style. Each person is unique.  It's all about YOU !

    Archives

    March 2022
    January 2022
    May 2021
    March 2021
    January 2021
    October 2020
    September 2020
    July 2020
    April 2020
    March 2020
    January 2020
    October 2019
    April 2019
    February 2019
    January 2019
    December 2018
    October 2018
    September 2018
    June 2018
    April 2018
    February 2018
    January 2018
    December 2017
    October 2017
    September 2017
    June 2017
    May 2017
    April 2017
    March 2017
    February 2017
    January 2017
    December 2016
    November 2016
    October 2016
    September 2016
    July 2016
    June 2016
    May 2016
    April 2016
    March 2016
    February 2016
    January 2016
    December 2015
    October 2015
    September 2015
    August 2015
    July 2015
    May 2015
    April 2015
    March 2015
    February 2015
    January 2015
    December 2014
    November 2014
    October 2014
    September 2014
    August 2014
    July 2014
    June 2014
    May 2014
    April 2014
    March 2014
    February 2014
    January 2014

Copyright 2021 Sabine Tobback
Privacy Policy
Photos used under Creative Commons from W J (Bill) Harrison, International Information Program (IIP), Luigi Mengato, Tjook, Belzie, nutritionaldoublethink, Sean MacEntee, Brett Jordan, Belgapixel's, NEC Corporation of America, Wanna Be Creative, nociveglia, DonkeyHotey, symphony of love, One Way Stock, Brett Jordan, Klean Denmark, Celestine Chua, lundyd