
Een doorsnee leidinggevende of ondernemer stelt generieke verwachtingen, zeer algemeen gesteld en spendeert tonnen energie in het bedenken van excuses of redenen waarom hij het niet gehaald heeft.
Als je op reis vertrekt, leg je toch je bestemming op voorhand vast, nee?
Steven is een succevolle ondernemer en CEO. Hij heeft een bloeiende KMO uit de grond gestampt en kan met fierheid terugkijken op een zeer mooi parcours. Hij geeft aan vele mensen dagelijks een toekomst. Financieel hoeft hij zich geen zorgen te maken, integendeel. De laatste jaren voelt hij zich minder goed in zijn vel. Hij is een zeer analytische en rationele denker. Op zakelijk vlak neemt hij dagelijks talloze beslissingen. Persoonlijk weet hij niet wat waar hij nog naartoe wil en dat doet hem wankelen. Hij kan er moeilijk mee naar buiten komen want hij zou moeten blij zijn gezien wat hij bereikt heeft en waar hij staat. Je zou kunnen zeggen dat hij een luxeprobleem heeft.
______________________________________________________________________________________________________________
Succesvolle leidinggevenden vertrouwen op alle informatie en vooral op die die hun gevoel hun geeft, ook als deze niet meteen rationeel te staven valt. Ze weten dat hun zintuigen veel meer informatie opnemen dan ze zich bewust realiseren. Ze hebben geleerd hun intuïtie te vertrouwen.
Thomas Edison zei nadat hij de gloeilamp had uitgevonden:
“I have not failed, I have just found 10.000 ways that won’t work”.
en
“Many of life’s failures are people who did not realize how close they were to success when they gave up.”
- zonder te weten waaraan ze beginnen,
- zonder te weten waar ze zullen eindigen,
- zonder te weten hoe lang het zal duren,
- zonder te weten wat er allemaal op hun pad komt,
- zonder te weten of ze het wel gaan kunnen of niet,
- maar wel met de kennis dat deze zoektocht effectief resultaat oplevert,
- want éénmaal dat je dit soort oefeningen hebt gedaan en
- het wonderbaarlijk effect ervan hebt geproefd,
- ben je verkocht.
You can never fail. To fail = First Attempt In Learning.
Succesvolle leidinggevenden nemen de tijd om alles vanuit een andere invalshoek te benaderen. Doordat je te diep zit in je dagelijks doen en laten, te operationeel betrokken nog bent en op korte termijn beslissingen dient te nemen, zie je het grotere geheel niet meer. Je hebt last om uit te zoemen, om het vanuit een andere invalshoek te benaderen, laat staan vanuit de verre toekomst. Stap er dus even uit. Neem afstand van het operationele en de dagelijkse beslommeringen. Bekijk het met een helicopterview. Zet je gsm en sociale media aan de kant en voel opnieuw.
Tips om je te helpen een persoonlijke visie te ontwikkelen:
- Als je de mogelijkheid hebt, zonder je af van de buitenwereld. Liefst alleen. Zoek een berg op en ga daar een week letterlijk en figuurlijk op zoektocht naar jezelf en met jezelf als reisgezel. Door te wandelen op nieuwe wegen, zet je lichamelijk nieuwe stappen waardoor je geestelijk ook wordt aangemaand om je comfortzone te verlaten en het onbekende toe te laten. Dit vraagt lef, durf, wilskracht en geloven in jezelf, in je kunnen en in je weten waardoor je vertrouwt dat je terug thuis geraakt (letterlijk dan) maar ook figuurlijk (je persoonlijke toekomstvisie bepalen).
- Sta ’s morgens vroeg op en start de dag met een meditatie of reflectie oefening. Schaf je een notitieboekje aan en noteer al je ingevingen, gedachten, gevoelens zonder censuur. Ook al begrijp je je ze niet meteen en betekenen ze voor jou niets op dit moment. Denk eraan je gevoel kent het antwoord al. Alleen je verstand heeft dit nog niet begrepen.
- Noteer hoe jouw toekomstbeeld eruitziet over 6 maand, over 1 jaar, over 5 jaar misschien zelfs over 10 jaar. Hoe concreter je het maakt, hoe meer je voeling maakt met je eigen toekomst. Het is belangrijk dat je dit op papier doet en zelf schrijft (niet met de pc). Het schrijven helpt je in contact komen met je onbewuste verlangens.
- Maak een verbintenis met jezelf om je belangrijkste doel ook daadwerkelijk te willen behalen. Wat er ook gebeurt. Dit doe je door je hierop te focussen. Je zoem zodanig in te stellen van je diafragma dat je enkel dit doel in je lens ziet en daar een foto van maken. Spreek dit engagement ook uit en deel het met anderen zodat je hierop wordt aangesproken.
- Ga eens na hoe je in het verleden keuzes hebt gemaakt. Hoe ben je tot die keuze gekomen? Wanneer heb je je intuïtie gebruikt? Wanneer niet? Wat leer je hieruit voor de toekomst?
- Neem een leiderschapscoach onder de arm als je het alleen lasting vindt of een klankbord wenst.
PS: Wil je meer lezen over leiding geven:
- https://www.sabinetobback.be/blog/leadership-30
- https://www.sabinetobback.be/blog/hoe-ontwikkel-je-whole-balanced-leadership
- https://www.sabinetobback.be/blog/leidinggevende-werken-nodeloos-te-hard
- https://www.sabinetobback.be/blog/is-hard-werken-voor-de-domme