
- Zorg dat je geloofwaardig bent en overkomt. Congruente communicatie is daarbij een absolute must. Niet alleen wat je zegt maar hoe je het zegt maken deel uit van een congruente boodschap (of met andere woorden je lichaamstaal, stemgebruik en woorden moeten op elkaar afgestemd zijn en dus hetzelfde zeggen en tonen). Zo zorg je ervoor om geloofwaardig te zijn in woord en beeld.
Extra tip : Congruentie tussen wat je zegt en wat je toont met je lichaamstaal dat vraagt best wat oefening dus oefen je boodschap een aantal keren (waar spiegels al kunnen voor dienen nietwaar …). Je zal zien dat je gemakkelijk lekt ( (i.e. dat je lichaamstaal iets anders stuurt) - Zorg dat je betrouwbaar bent. Wie kan je verhaal bevestigen, welke bronnen kan je aanhalen, welk netwerk bezit je, in welke publicaties kan je dingen laten verschijnen. Hoe meer mensen je verhaal bevestigen en hoe hogere score deze mensen hebben qua betrouwbaarheid hoe hoger jouw waarde wordt. Omring je dus door Toppers.
- Wees ten allen tijde sympathiek. Met agressie bekom je niks!. Fysieke aantrekkelijkheid speelt een rol. Dit betekent niet dat alleen moeders mooiste kan manipuleren aan de andere kant tonen verschillende wetenschappelijke onderzoeken aan dat mensen die groot en mooi zijn, ook intelligenter en betrouwbaarder worden ervaren. Hoe meer je kledij, je voorkomen, je houding, je gedrag, je interessevelden overeenkomen met de ander hoe sympathieker je overkomt. De mens vindt blijkbaar een “gelijke” nu eenmaal sympathieker. Misschien denken we daarmee onze honger naar erbij horen te stillen, wie weet ?
- Zorg dat je een expert bent in je vak en zo ook door andere (experten) wordt gezien. We vergelijken ons gedrag immers voortdurend met het gedrag van anderen uit dezelfde visvijver. Vanuit onze opvoeding hebben we een aantal ingebakken normen en regels die aangeven wat normaal is. Deze ingebakken regels/normen worden door iedereen te pas of te onpas gebruikt om iemand te overtuigen.
- Straal gezag uit en laat je reputatie voor je spreken. Vanuit onze opvoeding associëren we mensen met gezag als wijs. Gezag kan je bekomen door een goed klinkende titel, status, uniformen, woonst, auto, enz. Een politie agent die je de weg wijst zal je niet in twijfel trekken maar een verwaarloosde persoon die op de straat leeft zal je minder snel geloven als hij jou de weg wijst. Mensen schuiven hun kritisch vermogen opzij als ze te maken krijgen met pure gezagsargumenten of bewezen reputatie. Als zo iemand met gezag en reputatie dan toch van zijn voetstuk valt dan krijgen wij ook een knauw alsof er aan ons eigen voetstuk ook een stukje is afgedaan.
- Hou er een consequent gedrag op na. Mensen vertrouwen diegene die een consequent gedrag vertonen meer omdat dit wordt gezien als een teken van sterkte, van persoonlijke kracht en van intelligentie zelfs wijsheid. Door consequent te handelen geef je aan anderen aan dat ze op jou kunnen rekenen. Ze weten hoe je gaat “re-ageren”, je bent geen raadsel voor hen waardoor ze minder op hun hoede moeten zijn. Je komt niet raar uit de hoek dus dit maakt dat je gemakkelijker te benaderen bent, gemakkelijker in de omgang, gemakkelijker aan te sturen. Consequente bazen creëren een veilige werkomgeving met een aangename werksfeer waar het veilig vertoeven is. Verschillende empirische onderzoeken hebben al aangetoond dat de mens van nature consequent handelt. In onderhandelingsopleidingen ga ik hier ook dieper op in en gebruik ik dit uitgangspunt want hoe sneller je het uitgangspunt van je onderhandelingspartner kent dan weet je ook dat er veel kans toe bestaat dat hij dit consequent zal willen aanhouden. Experimenten hebben al aangetoond dat mensen hun gedrag consequent aanhouden ook al weten ze rationeel zeer goed dat het fout is:
“Ja mijnheer de agent ik weet dat ik door het rood licht reed en dat dit niet mag maar mijn dochtertje staat te wachten aan de schoolpoort.” - Geef en je zal krijgen. Wanneer je aan iemand ongevraagd en gratis “iets geeft” leg je daarmee sociale druk bij de ander om “ooit” voor jou ook “iets” te doen. In de opleiding “Effectief Netwerken” ga ik hier dieper op in. We noemen dit universeel fenomeen de wet van wederkerigheid, een automatische reflex net zoals het tikje onder de knieschijf hup daar gaat je onderbeen. Ergens is het ook een vorm van manipulatie natuurlijk. Zaai om te oogsten nietwaar! Je wil voor je medemens iets betekenen anders geraak je sociaal geïsoleerd. Het geven zelf kan vele vormen aannemen van een compliment tot een gratis proeverij (ofwel immaterieel en materieel van aard). Niet voor niks dat bij het geven van feedback er wordt aangeraden om eerst een storting te doen op de emotionele bankrekening van de persoon onder de vorm van bijv. een begroeting, een dankwoord (blijf hierbij oprecht). Het krijgen van een compliment of bedankje (ongevraagd) zorgt dat je minder defensief of kritisch zal reageren op andere boodschappen die deze persoon je geeft (zie mijn eerder blogbericht over de emotionele bankrekening : http://www.sabinetobback.be/blog/de-emotionele-bankrekening)
* Wil je meer ?
lees zeker :
-het prachtig boek van Prof Herman Van den Broeck dat hij met enkele collega’s - waaronder Prof Dirk Van Poucke -schreef met de titel Lessen uit emotionele intelligentie
-Hoe wordt ik een rat? De kunst van het konkelen en samenzweren Joep P.M. Schrijvers
-Les manipulateurs sont parmis nous van Isabelle Nazare-Aga