Executive Leadership Coaching & Training
  Leeroplossingen op maat
  • Home
    • Voor wie
  • Coaching
    • KernTalenten
    • Wanneer coachen
    • Wat mag je verwachten
    • Aanpak
    • Coachings in een uniek kader
  • Leeroplossingen
    • Onze 4D aanpak
    • Uw resultaten
    • UNIEK: Teambuilding in Val Thorens
  • Outplacement
  • Blog
  • Wie is Sabine
  • Out of office: de succesformule voor harde werkers
  • hardwerkenindicator
  • Boost je carriere word een doelgerichte netwerker in 7 stappen
  • Getuigenissen
  • Media
  • Certificaties
  • Contact
  • Home FR

Do's en DONT's van feedback geven

22/12/2015

0 Comments

 
Picture



Op vraag van mijn deelnemers van vorige week, geef ik hieronder een checklijstje van de DO's en DONT's rond feedback geven :



DOEN
·     Spreek over het concrete gedrag dat je waarnam ("Ik zie dat je de enige bent die niet akkoord kan gaan met dit voorstel,  hierdoor loopt de vergadering vast")

·     Blijf bij feiten en zaken die de andere kan veranderen

·     Gebruik een IK-boodschap :
-meldt wat je opmerkt (= gedrag),
-wat het met je doet (= gevoel)
-wat dit met zich meebrengt (= gevolg)
-hoe je het eventueel anders wil (= toekomst)


·     Kies voor de juiste tijd en plaats

·     Zeg waarom je die feedback geeft

·     Wees duidelijk (specifiek en feitelijk) spreek over het gedrag, de feiten (speel de bal niet de speler)

·     Direct van gever naar ontvanger

·     Probeer je feedback als eerlijk, bezorgd en zonder verborgen agenda te laten overkomen

·     Feedback dient zo snel mogelijk gegeven e worden.

·     Geef de ontvanger de tijd om de feedback al dan niet aan te nemen, te laten bezinken en geef de ruimte om het te bespreken

·     
Check wat de feedback bij de andere doet, de gevoelens dat het oproept, ga in dialoog door met open vragen naar de  huidige gemoedstoestand te vragen (wat doet dit met je, hoe zie jij dit,...


·     Controleer of je feedback werd begrepen en of de andere het met je feedback eens is

·     Vraag of hij/zij dergelijke feedback nogal eens kreeg

·     Laat de keuze aan de ontvanger (en geef eventuele gevolgen hiervan aan) om er iets mee te doen, bied wel je hulp, steun, tijd aan 

·     Respecteer de mening, gevoelens, overtuiging, … van de ander

·     Waardering kan je uiten in het bijzijn van anderen, kritiek tijdens een persoonlijk één-op-één gesprek

NIET DOEN

   ·       Spreek over de persoon (“je bent een dwarsligger”)

·       (Ver)oordelen (“het is jouw schuld dat we onze omzet niet haalden …”)

·       Veralgemenen (“het is altijd hetzelfde met jou”)

·       Bijhouden voor later (bv. oppotten tot op het jaarlijkse beoordelingsgesprek)

·       Indirect (via ... via ...)

·       Spreken in "men"of "ze" - termen

·       Niet toetsen of de feedback duidelijk was (en aldus niet bezorgd zijn om de andere)

·       Retorische vragen stellen ("Was jij niet iemand waar ik altijd zou kunnen op rekenen ?")

·       Verbloem je feedback (=de pil vergulden)  

·       Oude koeien terug bovenhalen

·       De andere overvoeren met feeback

·       Geen oog hebben voor het effect bij de anderen (emoties, lichaamstaal, stiltes, …)

·       Blijven hangen in het verleden (wat toch niet meer kan veranderd worden)

·       Feedback opleggen ("Het is voor je eigen bestwil") ... het is uiteindelijk de vrijheid van de andere om aan de feedback gevolg te geven

·       Verwijzen naar zaken waar de ontvanger geen controle over heeft

·       Slechts één- of twee maal per jaar feedback geven, in dat geval heeft dit niet echt invloed op de prestaties en wordt het vooral als beoordelend aangevoeld en te formeel dikwijls opgelegd door het bedrijf.

·       De indruk geven dat de ander het maar zelf moet zien op te lossen, dat hij/zij er alleen voor staat. Het een probleem is en ook hun probleem is


 

Welke tip heb jij nog dat je kan toevoegen ?

Laat het me weten zo blijven we in verbinding.

0 Comments

Your comment will be posted after it is approved.


Leave a Reply.

    Tweets by @sabinetobback

    Mon blog est écrit en Néerlandais, changez votre langue ici en-dessous

    My blog is in Dutch, feel free to change your language here below

    Categories

    All
    Coaching
    Communicatie
    Emotionele Intelligentie
    Feedback Geven
    Leiding Geven
    Leren
    Motivatie
    Netwerken
    Tijd

    Sabine Tobback

    Facilitator/Coach/Trainer whose passion is people: their personality, cultural
    values and communication style. Each person is unique.  It's all about YOU !

    Archives

    March 2022
    January 2022
    May 2021
    March 2021
    January 2021
    October 2020
    September 2020
    July 2020
    April 2020
    March 2020
    January 2020
    October 2019
    April 2019
    February 2019
    January 2019
    December 2018
    October 2018
    September 2018
    June 2018
    April 2018
    February 2018
    January 2018
    December 2017
    October 2017
    September 2017
    June 2017
    May 2017
    April 2017
    March 2017
    February 2017
    January 2017
    December 2016
    November 2016
    October 2016
    September 2016
    July 2016
    June 2016
    May 2016
    April 2016
    March 2016
    February 2016
    January 2016
    December 2015
    October 2015
    September 2015
    August 2015
    July 2015
    May 2015
    April 2015
    March 2015
    February 2015
    January 2015
    December 2014
    November 2014
    October 2014
    September 2014
    August 2014
    July 2014
    June 2014
    May 2014
    April 2014
    March 2014
    February 2014
    January 2014

Copyright 2021 Sabine Tobback
Privacy Policy
Photos used under Creative Commons from W J (Bill) Harrison, International Information Program (IIP), Luigi Mengato, Tjook, Belzie, nutritionaldoublethink, Sean MacEntee, Brett Jordan, Belgapixel's, NEC Corporation of America, Wanna Be Creative, nociveglia, DonkeyHotey, symphony of love, One Way Stock, Brett Jordan, Klean Denmark, Celestine Chua, lundyd