Executive Leadership Coaching & Training
  Leeroplossingen op maat
  • Home
    • Voor wie
  • Loopbaanbegeleiding
    • Voor wie
    • Hoe gaan we te werk fase 1
    • Hoe gaan we te werk fase 2
    • Hoe aanvragen
    • Wie is je loopbaancoach
  • Coaching
    • KernTalenten
    • Wanneer coachen
    • Wat mag je verwachten
    • Aanpak
    • Coachings in een uniek kader
  • Leeroplossingen
    • Onze 4D aanpak
    • Uw resultaten
    • UNIEK: Teambuilding in Val Thorens
  • Outplacement
  • Blog
  • Wie is Sabine
  • Out of office: de succesformule voor harde werkers
  • hardwerkenindicator
  • Boost je carriere word een doelgerichte netwerker in 7 stappen
  • Getuigenissen
  • Media
  • Certificaties
  • Contact
  • Home FR

Do's en DONT's van feedback geven

22/12/2015

0 Reacties

 
Picture



Op vraag van mijn deelnemers van vorige week, geef ik hieronder een checklijstje van de DO's en DONT's rond feedback geven :



DOEN
·     Spreek over het concrete gedrag dat je waarnam ("Ik zie dat je de enige bent die niet akkoord kan gaan met dit voorstel,  hierdoor loopt de vergadering vast")

·     Blijf bij feiten en zaken die de andere kan veranderen

·     Gebruik een IK-boodschap :
-meldt wat je opmerkt (= gedrag),
-wat het met je doet (= gevoel)
-wat dit met zich meebrengt (= gevolg)
-hoe je het eventueel anders wil (= toekomst)


·     Kies voor de juiste tijd en plaats

·     Zeg waarom je die feedback geeft

·     Wees duidelijk (specifiek en feitelijk) spreek over het gedrag, de feiten (speel de bal niet de speler)

·     Direct van gever naar ontvanger

·     Probeer je feedback als eerlijk, bezorgd en zonder verborgen agenda te laten overkomen

·     Feedback dient zo snel mogelijk gegeven e worden.

·     Geef de ontvanger de tijd om de feedback al dan niet aan te nemen, te laten bezinken en geef de ruimte om het te bespreken

·     
Check wat de feedback bij de andere doet, de gevoelens dat het oproept, ga in dialoog door met open vragen naar de  huidige gemoedstoestand te vragen (wat doet dit met je, hoe zie jij dit,...


·     Controleer of je feedback werd begrepen en of de andere het met je feedback eens is

·     Vraag of hij/zij dergelijke feedback nogal eens kreeg

·     Laat de keuze aan de ontvanger (en geef eventuele gevolgen hiervan aan) om er iets mee te doen, bied wel je hulp, steun, tijd aan 

·     Respecteer de mening, gevoelens, overtuiging, … van de ander

·     Waardering kan je uiten in het bijzijn van anderen, kritiek tijdens een persoonlijk één-op-één gesprek

NIET DOEN

   ·       Spreek over de persoon (“je bent een dwarsligger”)

·       (Ver)oordelen (“het is jouw schuld dat we onze omzet niet haalden …”)

·       Veralgemenen (“het is altijd hetzelfde met jou”)

·       Bijhouden voor later (bv. oppotten tot op het jaarlijkse beoordelingsgesprek)

·       Indirect (via ... via ...)

·       Spreken in "men"of "ze" - termen

·       Niet toetsen of de feedback duidelijk was (en aldus niet bezorgd zijn om de andere)

·       Retorische vragen stellen ("Was jij niet iemand waar ik altijd zou kunnen op rekenen ?")

·       Verbloem je feedback (=de pil vergulden)  

·       Oude koeien terug bovenhalen

·       De andere overvoeren met feeback

·       Geen oog hebben voor het effect bij de anderen (emoties, lichaamstaal, stiltes, …)

·       Blijven hangen in het verleden (wat toch niet meer kan veranderd worden)

·       Feedback opleggen ("Het is voor je eigen bestwil") ... het is uiteindelijk de vrijheid van de andere om aan de feedback gevolg te geven

·       Verwijzen naar zaken waar de ontvanger geen controle over heeft

·       Slechts één- of twee maal per jaar feedback geven, in dat geval heeft dit niet echt invloed op de prestaties en wordt het vooral als beoordelend aangevoeld en te formeel dikwijls opgelegd door het bedrijf.

·       De indruk geven dat de ander het maar zelf moet zien op te lossen, dat hij/zij er alleen voor staat. Het een probleem is en ook hun probleem is


 

Welke tip heb jij nog dat je kan toevoegen ?

Laat het me weten zo blijven we in verbinding.

0 Reacties

Uw commentaar zal worden geplaatst nadat het is goedgekeurd.


Laat een antwoord achter.

    Tweets by @sabinetobback

    Mon blog est écrit en Néerlandais, changez votre langue ici en-dessous

    My blog is in Dutch, feel free to change your language here below

    Categories

    Alles
    Coaching
    Communicatie
    Emotionele Intelligentie
    Feedback Geven
    Leiding Geven
    Leren
    Motivatie
    Netwerken
    Tijd

    Sabine Tobback

    Facilitator/Coach/Trainer whose passion is people: their personality, cultural
    values and communication style. Each person is unique.  It's all about YOU !

    Archives

    Januari 2021
    Oktober 2020
    September 2020
    Juli 2020
    April 2020
    Maart 2020
    Januari 2020
    Oktober 2019
    April 2019
    Februari 2019
    Januari 2019
    December 2018
    Oktober 2018
    September 2018
    Juni 2018
    April 2018
    Februari 2018
    Januari 2018
    December 2017
    Oktober 2017
    September 2017
    Juni 2017
    Mei 2017
    April 2017
    Maart 2017
    Februari 2017
    Januari 2017
    December 2016
    November 2016
    Oktober 2016
    September 2016
    Juli 2016
    Juni 2016
    Mei 2016
    April 2016
    Maart 2016
    Februari 2016
    Januari 2016
    December 2015
    Oktober 2015
    September 2015
    Augustus 2015
    Juli 2015
    Mei 2015
    April 2015
    Maart 2015
    Februari 2015
    Januari 2015
    December 2014
    November 2014
    Oktober 2014
    September 2014
    Augustus 2014
    Juli 2014
    Juni 2014
    Mei 2014
    April 2014
    Maart 2014
    Februari 2014
    Januari 2014

Copyright 2019 Sabine Tobback
Privacy Policy
Foto's gebruikt onder Creative Commons van W J (Bill) Harrison, International Information Program (IIP), Luigi Mengato, Tjook, Belzie, nutritionaldoublethink, Sean MacEntee, Brett Jordan, Belgapixel's, NEC Corporation of America, Wanna Be Creative, nociveglia, DonkeyHotey, symphony of love, One Way Stock, Brett Jordan, Klean Denmark, Celestine Chua, lundyd