Executive Leadership Coaching & Training
  Leeroplossingen op maat
  • Home
    • Voor wie
  • Coaching
    • KernTalenten
    • Wanneer coachen
    • Wat mag je verwachten
    • Aanpak
    • Coachings in een uniek kader
  • Leeroplossingen
    • Onze 4D aanpak
    • Uw resultaten
    • UNIEK: Teambuilding in Val Thorens
  • Outplacement
  • Blog
  • Wie is Sabine
  • Out of office: de succesformule voor harde werkers
  • hardwerkenindicator
  • Boost je carriere word een doelgerichte netwerker in 7 stappen
  • Getuigenissen
  • Media
  • Certificaties
  • Contact
  • Home FR

Lijdt jouw spreken en luisteren ook aan authenticiteit?

16/6/2014

0 Comments

 
Picture
In een onderzoek dat Harvard heeft gedaan in multinationale ondernemingen blijkt dat in veel teams er een groot gebrek is aan authentiek spreken en luisteren. Er wordt teveel meegesproken met de ‘powers at play’, of men zwijgt waardoor men de indruk nalaat akkoord te gaan.  Zo worden er veel strategieën, visies bedacht, besproken en goedgekeurd die - zo toont het onderzoek -  5 jaar later niet zijn uitgevoerd.

Vorig jaar werkte ik voor een organisatie die door turbulente tijden ging, niks was nog zeker, De topdirectie was nieuw, directies werden vervangen, 20% van de mensen waren ontslaan of zelf weggegaan, individuele objectieven waren niet haalbaar maar werden ook niet gewijzigd tijdens het jaar zodat je op het einde van het jaar werd geëvalueerd op iets wat je niet (kon) halen en ook totaal niet meer aan de orde was.

Er werd onder elkaar weinig authentiek gesproken.  De “nieuw gearriveerden” keken de kat uit de boom, niet goed wetende wat er allemaal op hen afkwam, zochten steun bij elkaar en vormden zo meteen een bondgenootschap.  De “overgeblevene oude garde” was verslagen, moe gestreden en keek vanop een andere tak uit dezelfde boom.

Rechtuit, rechttoe , rechtaan spreken en luisteren werd niet gedaan.  Nochtans werd het wel gepredikt, maar als het gebeurde zag ik dat mensen meteen werden afgestraft en terecht gewezen.  Gekke was dat de manager in kwestie als case had ingebracht dat hij vond dat mensen in zijn team in vergaderingen niet openlijk spraken, niet meewerkten, een veel te afwachtende en reactieve houding hadden.  Als nieuw gearriveerde vroeg hij zich af of hij met zulke teamleden wel verder wilde werken of dat hij ze maar meteen moest veranderen.  Een van de volgende interventies was zowel de manager als enkele van zijn teamleden (waaronder die waar hij het meest ‘last had’ aanwezig).  Ik moedigde de dialoog aan (het thema van onze interventie was namelijk feedback geven !) en de tongen kwamen los.  Telkens een teamlid startte met te zeggen wat hij er echt van dacht, viel de manager deze man meteen in de rede, toonde in zijn lichaamstaal dat hij gefrustreerd raakte van de man zijn gedachten en zei letterlijk “Zo komen we nergens” waardoor het teamlid meteen weer terug dichtklapte.

Als ik deze manager hierop nadien individueel aansprak, kreeg ik een verbijsterende blik en meteen een verdedingsreactie genre “Maar neen integendeel ik luister wel en aan mij mogen ze alles zeggen.”  Ik liet hem de video opname zien die we hadden gemaakt en toen gebeurde het : de bewustwording
Heb ik dat echt zo gezegd, toon ik dat echt als lichaamstaal ?


Hoe bewust ben jij je van je automatische reacties tijdens vergaderingen bijvoorbeeld ?
Hoe reageer jij als één van je collega’s “iets” zegt of doet waar je het niet mee eens bent?
Ben je als leider wel zo open voor authentiek spreken als je predict ?  

Ik nodig je graag uit om deze week er een AUTHENTIEK SPREKEN EN LUISTEREN week van te maken.

Zet je automatische verdedingsreacties bewust op uit (schrijf ze bijvoorbeeld op maar spreek ze niet uit) en laat de ander echt zeggen wat hij denkt, voelt, ervaart.  Je zal zien dat er veel te leren valt uit de invalshoeken van je collega’s.  En zo komen er opnieuw echte dialogen op gang die mensen in beweging brengen.

Want zeg nu zelf wie wordt er niet graag écht gehoord ?

0 Comments

Your comment will be posted after it is approved.


Leave a Reply.

    Tweets by @sabinetobback

    Mon blog est écrit en Néerlandais, changez votre langue ici en-dessous

    My blog is in Dutch, feel free to change your language here below

    Categories

    All
    Coaching
    Communicatie
    Emotionele Intelligentie
    Feedback Geven
    Leiding Geven
    Leren
    Motivatie
    Netwerken
    Tijd

    Sabine Tobback

    Facilitator/Coach/Trainer whose passion is people: their personality, cultural
    values and communication style. Each person is unique.  It's all about YOU !

    Archives

    March 2022
    January 2022
    May 2021
    March 2021
    January 2021
    October 2020
    September 2020
    July 2020
    April 2020
    March 2020
    January 2020
    October 2019
    April 2019
    February 2019
    January 2019
    December 2018
    October 2018
    September 2018
    June 2018
    April 2018
    February 2018
    January 2018
    December 2017
    October 2017
    September 2017
    June 2017
    May 2017
    April 2017
    March 2017
    February 2017
    January 2017
    December 2016
    November 2016
    October 2016
    September 2016
    July 2016
    June 2016
    May 2016
    April 2016
    March 2016
    February 2016
    January 2016
    December 2015
    October 2015
    September 2015
    August 2015
    July 2015
    May 2015
    April 2015
    March 2015
    February 2015
    January 2015
    December 2014
    November 2014
    October 2014
    September 2014
    August 2014
    July 2014
    June 2014
    May 2014
    April 2014
    March 2014
    February 2014
    January 2014

Copyright 2021 Sabine Tobback
Privacy Policy
Photos used under Creative Commons from W J (Bill) Harrison, International Information Program (IIP), Luigi Mengato, Tjook, Belzie, nutritionaldoublethink, Sean MacEntee, Brett Jordan, Belgapixel's, NEC Corporation of America, Wanna Be Creative, nociveglia, DonkeyHotey, symphony of love, One Way Stock, Brett Jordan, Klean Denmark, Celestine Chua, lundyd